BCD – Een warme oproep om een cursus Duiker-Redder of Hoger-Redder te volgen

Bij zwembadactiviteiten is de aanwezigheid van een redder een verplichting. Deze redder blijft aan de kant of mits een andere veiligheid aan de kant – een Duiker-Hulpverlener, zie onze oproep van 28 mei jl. – kan deze wel gewoon deelnemen aan de activiteiten in het water.

In aanloop van het nieuwe seizoen dat start op 4 september willen we dit wat beter organiseren. Een aantal van onze leden zijn Hoger Redder of Duiker Redder maar we willen graag in de toekomst de ploeg wat uitbreiden.

Hierbij dus een warme oproep aan alle Bevers om een opleiding te volgen in de nabije toekomst.

Er bestaan verschillende mogelijkheden.

1. Hoger Redder
    Bevoegdheden:
    Je kan instaan voor de veiligheid in zwembaden, recreatieve domeinen, … tijdens de openingsuren van een zwembad, de trainingsuren van een watersportclub, een sportief evenement,…
    Toelatingsvoorwaarden:
    – Minstens 17 jaar worden in de loop van het kalenderjaar waarin de cursus start.
    – Slagen in de toelatingsproef

Zie de kalender op de website van RedFed Kalender (redfed.be), er worden verschillende cursussen georganiseerd per provincie.

2. Duiker Redder
    Bevoegdheden:
    Het brevet van Duiker Redder wordt voor duikactiviteiten in het zwembad en in het open water als gelijkwaardig aan het diploma Hoger Redder van de Vlaamse Trainersschool beschouwd.
    Toelatingsvoorwaarden:
    – Minimum 18 jaar worden in het jaar waarin de cursus start.
    – Minimum 2-ster duiker zijn.
    – Minimum 30 duikuren of 60 duiken hebben uitgevoerd.
    – Het brevet duiker-hulpverlener bezitten..

Er is alvast één cursus Duiker-redder gepland in het najaar (start 20 november) in Aarschot. Inschrijven kan nog niet maar de cursus wordt zo snel mogelijk online gezet, we houden jullie op de hoogte!

Deze brevetten zijn tevens een meerwaarde bij alle duikactiviteiten, ook in open water.

De kost voor de opleiding worden door BCD betaald als jullie nadien ook actief meehelpen aan de veiligheid in het zwembad!

Contacteer ons via reply op deze e-mail indien jullie hiervoor wel interesse hebben! Dan kunnen we begin september even met Karl samenzitten, hij kan meer uitleg geven over deze brevetten.

Bedankt alvast, jullie club heeft jullie nodig!