BCD – Put van Ekeren

Al bekomen van de stormwind ? Al genoten van de eerste zonnestralen en het vooruitzicht op komende duikavonturen in tropisch of ander water ? Misschien wil je eerst wel wat dichter bij huis de wat verwaterde (whats in a word) skills terug aanscherpen.

Vinden jullie af en toe ook dat veel van onze vaste duikplaatsen wel heel wat kilometertjes van huis liggen (met uitzondering van De Nekker) en duiken dus heel wat verplaatsing vraagt ? Welnu er is een duikplaats die niet zo ver van onze thuisbasis gelegen is en die daarbij nog eens alle dagen bereikbaar is, een heel grote parking heeft, iets dieper is dan De Nekker, geschikt voor oppervlakte- en openwaterproeven tot een diepte van 20 meter. Daarenboven zijn er heel wat zoetwatervissen te spotten en staan er op de bodem een reeks kunstige beelden. Het gaat hier om het Stedelijk Recreatiedomein MUISBROEK, beter gekend als “De Put van Ekeren” gelegen te 2030 Antwerpen (Ekeren) Ekersedijk.

Deze duikplaats wordt beheerd door AVOS die er ondermeer mobiele toiletten, een instapponton en trappen heeft aangelegd. Om er te mogen duiken moet je echter in het bezit zijn van een vergunning. Spijtig, maar begrijpelijk, deze vergunning is NIET gratis doch de kost ervan is zeer democratisch gehouden.
Een jaarabonnement kost 10,00€ . Een abonnement voor drie jaar kost 25,00€. Geef toe, helemaal niet duur, zeker als men weet dat je er steeds terecht kan (zowel in de week als in het weekend), bij goed en slecht weer enz. Enkel voor de après-dive is er nog geen café maar er zijn er wel een paar in de omgeving te vinden.

Geïnteresseerd? Deze vergunningen kunnen enkel aangevraagd worden door de club. Als je dus overweegt om “De Put van Ekeren” af en toe eens een bezoekje te brengen, stuur dan een bericht aan duikschoolleider.bcdduikclub@gmail.com en dit VOOR zondag 6 maart 2022 met de vermelding of je een jaar- of driejaarlijksabonnement wil. Wij zullen dan de gezamenlijke aanvraag doen en van zodra de vergunningen zijn toegekend deze aan jullie overmaken.

Opgelet, duiken in de “PUT VAN EKEREN” is verboden zonder vergunning en er worden regelmatig controles uitgevoerd in samenwerking met de Antwerpse Politie. De vergunning moet immers telkens zichtbaar in de wagen worden geplaatst.

Er moet natuurlijk altijd volgens de NELOSREGELS worden gedoken (ploegsamenstelling, dieptebeperking, uitrusting enz.) maar een tussendoor-duikje dicht bij huis behoort dus nu ook tot je mogelijkheden.