BEVERS CASTORS DIVING – Gedragscode

VOOR HET BESTUUR, DE INSTRUCTEURS EN DE LEDEN.

Het aantal leden van Bevers Castors Diving groeit nog steeds. Elk jaar komen er nieuwe leden, ook jeugdige leden bij. Elk steunen zij onze club op hun manier.

Het is dan ook vanzelfsprekend dat in een club met zo veel mensen zich een aantal afspraken opdringen om alles vlot te laten verlopen. Je kan als bestuur niet verwachten dat je leden zich aan een ‘ethische code’ of een ‘gedragscode’ houden, als het bestuur, de instructeurs trainers en alle andere vrijwillige medewerkers binnen de club niet het juiste voorbeeld geven.

Deze code geldt dan ook voor iedereen die met Bevers Castors Diving te maken heeft. Daarom willen we onderstaande punten onder de aandacht brengen.

TOON HET GOEDE VOORBEELD

• Pas je woordgebruik aan. Houdt rekening met de leeftijd van je groep.
  • Geef positieve & opbouwende kritiek.
  • Niet schelden, zeker niet in bijzijn van jongeren. Spreek nooit in kleinerende bewoordingen tegen andere clubleden. Tracht een luisterend oor en een voorbeeld te zijn voor iedereen. Behandel iedereen volgens dezelfde standaard en wees consequent
  • Promoot de waarden en normen van de duiksport.
  • Bij officiële clubaangelegenheden waarbij jongeren aanwezig zijn wordt geen aanstootgevend gedrag getolereerd.

TOON RESPECT

• Toon respect voor het bestuur, de instructeurs, de mede clubleden en iedereen die zich voor de club inzet.
  • Respecteer de beslissingen van de instructeurs bij het afnemen van proeven.
  • Toon respect voor materiaal en clubeigendom.
  • Wees op tijd op trainingen en openwaterduiken.
  • Respecteer de gemaakte afspraken.

GEZONDE SPORTIVITEIT

• Gezondheid van de leden heeft voorrang op sportieve prestaties.
  • Respecteer de mening en het advies van een arts.
  • Zet jongeren nooit onder druk om te trainen/duiken.
  • Ouders hebben steeds het recht te beslissen over het al dan niet trainen/duiken van hun minderjarige kinderen.

GEZOND GEDRAG

• Geef het goede voorbeeld aan de jeugd. Vermijd het overmatig nuttigen van alcohol en het gebruik van tabak op duiken in het bijzijn van jeugdige leden.
  • Het gebruik van drugs of andere stimulerende middelen is ten strengste verboden.
  • Seksueel overschrijdend gedrag is onaanvaardbaar en in bepaalde gevallen strafbaar. Indien getuige van, of slachtoffer van, desbetreffend gedrag dient dit onmiddellijk aan het bestuur of een vertrouwenspersoon gesignaleerd te worden. De club heeft een Aanspreekpunt Integriteit (API), zie Aanspreekpersoon Integriteit BCD – BCD Duikclub (bcd-duikclub.be).
  • Kom nooit dronken naar een training of openwaterduik.
  • Heb oog voor ongeoorloofd gedrag (pestgedrag, fysiek geweld), dit moet steeds worden berispt.
  • Spreek een lid er op aan indien deze ontoelaatbaar gedrag vertoont.
  • Elke vorm van racisme of discriminatie is uit den boze en hoort niet thuis in onze club.

Indien een individu geassocieerd met Bevers Castors Diving flagrant tegen deze regels zondigt zal het bestuur in de eerste plaats een gesprek hebben om herhaling te voorkomen alvorens eventueel een sanctie uit te spreken. Wegen de feiten te zwaar dan kan onmiddellijk tot een sanctie worden overgegaan.

De meeste van deze regels gelden ook voor spelers, leden in functie en leden van de club. Verwacht wordt dat alle personen 18 jaar en ouder zich als volwassen mensen gedragen en deze code respecteren.